Thursday 10 December 2009

Pertemuan..

walaupn br pertama kali b'temu,aq rs mcm prnh jmp je sblm ni..dia pn  ^_^
sekejap je tp ukhuwah persaudaraan islam membuatkn aq dan dia terasa dekat
di awl p'temuan dia membacakan firman ALLAH:

“Hai orang-orang yang beriman, apabila dikatakan kepadamu, 'Berlapang-lapanglah dalam majlis-majlis ,' maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberi kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan, 'Berdirilah kamu, maka berdirilah, niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa derajat. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (al-Mujadalah: 11).


Allah menjelaskan bahawa Dia akan memberi kelapangan kepada orang-orang yang beriman dan akan meninggikan derajat mereka sebagai balasan atas perbuatan mereka. Niat dan hati setiap orang berada dalam genggaman Allah. Jika Dia ridha dengan perbuatan mereka, Dia dapat memberikan apa saja yang Dia kehendaki kepada orang ini. Untuk itulah orang-orang yang beriman mengharapkan balasan dan pahala apa saja dari Allah. Jika mereka melapangkan ruangan dalam suatu majlis, mereka tidak mengharapkan ucapan terima kasih dari orang lain, tetapi hanya mengharapkan keridhaan Allah, Kerana Dia akan memberikan ketenangan dalam hati mereka dan akan meninggikan darjat mereka.
 
itulah muqaddimah pertemuan kami...
topik utama yg ingin dibincangkan ialah NIAT
betapa pentingnya niat dalam sesuatu amal krn melalaui niat ia membezakan ant adat dan ibadah
betapa aq hidup di dunia ini adakah aq niatkan semata2 krn ALLAH..YA Allah sungguh selama aq hidup 22 tahun,aq sering lalai & leka dr mengingati MU..
tdk th brp amalanku yg diterima..apakah aq bnr2 ikhlas? mg ENGKAU pelihara hatiku ini..
setiap amalan kt seharian jk diniatkan krn ALLAH akan mendpt pahala
w/pun x bt lg, br niat je( bnd baik) Allah dh bg pahala. kalu kt niat jahat x dpt ap2, & perbuatan jahat 2 kalau x jd bt dapat pahala..masyaAllah..betapa besar kasih sayangNYA pd kita(renungkanlah)
even kalu kt nk gosok gigi,mandi pn kt blh niat untuk bersuci,sbb ap? sbb Allah sk pd org yg bersih..niat membezakan amalan yg kt bt.. lg 1 cth kalu pagi 2 kt x mkn kt niat puasa sbb nk diet(fikirkanlah)
kt mmg hamba yg lemah yg tdk prnh t'lps dr melakukan kesalahan,ttp kt blh b'usaha utk memajukan diri m'cr kebaikan..InsyaAllah




"Ya Allah Ya Tuhanku, permudahkanlah segala urusan ku, berikanlah aku apa yang terbaik untuk ku, pimpin dan bawalah aku ke penghujungnya, supaya hasil perjalanan ini membawa aku dekat dengan-Mu. Sesungguhnya Engkau lebih mengetahui segalanya, dan sesungguhnya Engkau-lah tempat aku berharap. "
Dialah Kak Elly :)
br je mendirikan rumahtangga..
senang je jodoh dia dipertemukan dgn suami tercinta
pesanan dia:ikhlaskan hati kt insyaAllah dipermudahkan

0 comments: