Thursday 12 November 2009

STUDY v /s DAKWAH

for a moment,lets us open our mind n think about it......
which 1 is most important??
the answer is both r important
prnh x kt t'fkr..ap tujuan kt hidup kt dunia ni?adakah hny semata2 nk study,study n study then dpt jd ap yg kt nk(eg.doktor,engineer)...aft that...? sbnrny kt t'lp @ scr x sdr yg kt ni diciptakan ALLAH adlh untuk menjadi khalifah dan hamba(tujuan akhir)..so,ap yg kt perlu buat? adakah dgn hny melakukan ibadah kpd ALLAH dan taat patuh pd perintahnya kt dh brs 'selesa'.mgkn ya jk dilihat dr 1 sudut tapi Bagaimana dgn saudara seagama kt yg lain yg masih berada dalam kejahilan? apakh kt x memainkan peranan @ hny m'biarkn sj?TIDAK..sedarkah kt bhw mnjd t/jwb kt utk menyampaikan dakwah(da'i)supaya ISLAM dpt ditegakkan.mgkn kt merskn:knp nk ssh2 fkr psl org lain lbh baik kt p'btlkn dr kt dl,ye ke mcm 2? sbnrny slh..

Firman Allah: "Wahai orang beriman! Mahukah aku tunjukkan kepadamu satu perniagaan yang akan menyelematkan kamu dari azab yang pedih (ia adalah) kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya dan kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta dan dirimu yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui. Dengan ini, Allah akan mengampunkan dosa-dosamu dan akan memasukkan kamu ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya anak-anak sungai dan ia akan memasukkan ke tempat-tempat yang baik di dalam syurga. Itu lah kemenangan yang besar. Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai, iaitu pertolongan daripada Allah dan kemenangan yang dekat. Dan sampaikan lah berita gembira itu kepada orang yang beriman." (As-Saff: ayat 10-13).

Dari Usman bin Affan r.a berkata, bahawa aku telah mendengar Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sehari di jalan Allah adalah lebih baik dari seribu hari yang lain. (riwayat Nasai').

Dakwah adalah bermakna 'panggilan' atau 'jemputan'; di mana ia bermaksud menjemput non-Muslim kepada Islam dan juga bermaksud mengajak Muslim memahami dan mengamalkan Islam yang sebenar. Secara dasarnya, dakwah ialah sebagai menjemput orang yang masih belum mempercayai atau menerima Islam sama ada non-Muslim atau Muslim supaya terbuka hati untuk menerima agama Islam.

insyaAllah sy akn post article dr blog seorg sahabat mengenai dakwah dan islah.mg kt sm2 m'dpt manfaat.insyaAllah...

di sini sy ingin mengingatkn diri dan rkn2 bhw selain t/jwb kt sbg seorg pelajar kt mempunyai 1 lg t/jwb yg lbh besar sbg seorg yg b'glr muslim..
di sinilah pengorbanan diperlukan...insyaAllah sm2 kt usahakn.

0 comments: